{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

Peter P
Peter P
Tilmeldt:
12. okt 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Er min forstærker kraftig nok til min højttalere? {{forumTopicSubject}}

Mit setup består af en Onkyo TX-NR609 receiver med Dali 909 fronthøjttalere og forholdsvis små surroundhøjttalere. Ingen subwoofer.

Mit grundlæggende spørgsmål er, om forstærkeren har kræfter/strøm nok til at drive højttalerne ordentligt, eller om jeg ville få markant glæde af at løfte noget af byrden over på f.eks. en aktiv subwoofer?

Der er ikke pre-out på forstærkeren, så en effektforstærker er ikke umiddelbart en mulighed.

Det skal siges, at jeg bor i lejlighed, og det er ikke meningen, at anlægget skal vælte bygningen med øredøvende lydstyrker. Og ej heller genere naboerne unødigt. Men jeg vil gerne opnå, at anlægget har tilstrækkelig kontrol med højttalerne og overskud til at levere en præcis lyd, også i dybden. Det bruges både til musik og film.

Indtil nu har jeg været tilbageholdende med at anskaffe en subwoofer, da de to fronthøjttalere i sig selv kan levere temmelig meget i den dybe ende, og en sub, der kan modsvare dette, vil fylde temmelig meget i stuen. Jeg er med på, at en sub kan gå dybere end 909’erne, men af hensyn til naboerne er det ikke nødvendigvis målet her.

Specs, forstærker:
Power Output: 160 W/Ch (6 O, 1 kHz, 1%, 1 channel driven, IEC)
Dynamic Power: 240 W (3 O, Front) 210 W (4 O, Front) 120 W (8 O, Front)

Specs, højttalere:
Impedans 4 Ohm
Anbefalet effekt 50-500W


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er min forstærker kraftig nok til min højttalere?
  • #1   12. okt 2017 Jo den burde da gøre det fint nok med de højtalere.

  • #2   13. okt 2017 ja og lage været med at købe en subwoofer giver kun problemer med naboerne ,hvis du en gange købe et hus så er det en fedt ting til musik og filme

  • Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   16. okt 2017 Tak for input.

    @Caveman, er din vurdering baseret på de specificerede 50-500W for højttalerne, eller er det en konkret vurdering ud fra de andre parametre?


  • #4   16. okt 2017 Onkyo plejer jo at lave fornuftige ting, og din receiver er vist ikke en undtagelse.
    De dali er ikke specielt krævende at spille op, selv med en mindre forstærker.
    Så medmindre du planlægger at spille hele din gade op, burde en kraftigere forstærker ikke være nødvendigt.
    Selvom dine naboer ville elske at hade dig for det smiley


Kommentér på:
Er min forstærker kraftig nok til min højttalere?

Annonce