{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
563 visninger | Oprettet:

8ohm byttet ud for 16ohm?? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har et horn driver der i den orginale pa højttaler er 16ohm.

Meb har ikke kunnet finde en ny på 16ohm, så har købt en driver magen til men denne er så kun 8ohm.

Er der noget trik til at dette kan virke ligeså godt som med den på 16ohm?

Det er en mach 127i højttaler vi taler om.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  8ohm byttet ud for 16ohm??
  • #1   10. apr 2014 hvis den er 8 ohm i stedet for 16 ohm, så har den dobbelt så høj følsomhed, bruger du et aktivt filter?

  • #2   10. apr 2014 Nej der sidder et orginal passivt filter i kassen.

  • #3   10. apr 2014 Hvis delefilteret er beregnet til 16 ohm vil delefrekvensen ikke være den samme hvis du monterer en 8 ohms driver, Ud med det originale filter og kør aktiv deling det er nok det nemmeste :0)

  • #4   10. apr 2014 Der skal ikke køres aktiv deling på denne top.

    Mener at have læst man kan sætte en modstand på i serie med driveren således man opnår de 8ohm modstand.

    Men det ved ronni helt sikkert mere om end jeg.



  • #5   10. apr 2014 Tjo det er da et forsøg værd, men så kommer den til at spille med lavere lydstyrke. Ellers er der talrige delefilter beregnere online

  • #6   10. apr 2014 det vil jeg KLART........................ IKKE anbefale, der afsættes så enormt meget energi i sådan em modstand, jo lavere frekvens jo mere energi, den bliver så varm at den lodder sig selv ud af filteret, samt den ændrer værdi..

    jeg taler af erfaring, jeg fik et par PÆNE brændvabler af en 30Watts mundorff rør modstand, bare på en mellemtone jeg skulle have dæmpet..

    eneste sted der må sidde en modstand er i diskant filteret... i min verden


  • #7   10. apr 2014 Ronnie, vil mene at det er lige modsat.. jo højere frekvens, jo højere effekt da ripple spænding bliver mindre og effektiv værdien stiger.

    Eksempelvis hvis du montere en diodebro på et 15Vac signal på 50 hz ( diodebroen sørger så for en spændings frekvens på 100hz positive perioder) samt en 220uF kondensator parrallelt samt en forbruger på så vil du lande på ca 18,5V dc.

    Hvis du derimod nøjes med en enkelt diode i stedet for en diodebro så vil vil dc spændingen være lavere og med en højere ripplespænding samt frekvensen er kun på 50 hz.


  • #8   10. apr 2014 nu snakker du jo strømforsynings kredse, og det kan altså ikke sidestilles med et delefilter.

    hvis du ikke tror på mig, så må du jo bare prøve dig frem i dit eget delefilter, vil vædde en friaften på den nærmeste stripklub du får varme fingre......


  • #9   10. apr 2014 det skal lige siges, at jeg IKKE er ret stærk på sådan noget elektronik, så det kan sagtens være at du har ret med det DU skriver.....

    MEN jeg har aldrig haft en varm modstand i serie med en diskant, men det har jeg derimod med mellemtoner og basser, det fungerer bare ikke


  • #10   10. apr 2014 Ronnie, jeg er pt i gang med grundforløb som elektronik fagteknikker og lige for tiden er det netop sådan noget vi arbejder med dog kan jeg desværre ikke huske formlen i hovedet men skal med glæde dele den når jeg kommer ud på skolen igen smiley

    Jeg tror grunden til at en diskant ikke har noget videre større strømforbrug er pga de høje frekvenser, den lille størrelse og den minimale vandring der gør det hvor en bas/sub har en meget længere slaglængde, større svingspole og ja sikkert mange andre ting der gør at vi kan afsætte en masse effekt i dem...

    Dog ved enhederne er jeg faktisk ikke helt 100% sikker på hvorfor vi ikke afsætter særlig stor effekt i diskanterne i forhold til mellemtoner.

    Edit:

    Havde ikke lige set det andet.

    Ja men strømkredsen var også blot et eksempel da jeg desværre ikke kan huske formlen i hovedet på hvordan det regnes ud og nej vil ikke være med i dit væddemål da jeg er udemærket klart over at vi afsætter mere effekt i basenheder samt mellemtoner smiley Desuden så har du ikke godt af at komme på stripklub smiley



  • #12   11. apr 2014 Der vil ikke blive afsat mere effekt i serie modstanden end i diskanten. Ingen problem i det. Impedans og dermed (elektrisk) frekvensgang vil passe. På med den 8 Ohm's modstand.

  • #14   11. apr 2014 ej hold nu da.........

    jamen bare lyt til dem som ved hvad de snakker om....


  • #15   11. apr 2014 lader til at jeg skal lave en test og videofilme det en dag

  • #17   12. apr 2014 #14 #15
    Er effekten i den 8 Ohm enhed og den 8 Ohm modstand ikke den samme når de er i serie?

    Hvis der ikke er for meget må du gerne fortælle mere præcist hvad du mener der er forkert næste gang.


  • #18   12. apr 2014 #13
    Ja følsomhed kan sagtens blive et problem.

    #1 fortæller ellers noget om det. Men jeg tror heller ikke på at impedansen er den eneste betydende faktor for følsomheden.


  • #19   12. apr 2014 Jeg har lige skiftet kondensatorer i et par B&O delefiltre og her var modstandene til mellemtone og diskant blevet så varme at masonitpladen de var monteret på blevet forkullet

  • #20   13. apr 2014 Er effekten i den 8 Ohm enhed og den 8 Ohm modstand ikke den samme når de er i serie? (Svar hjælp: ja)

    Vil det ikke give en samlet mindre effekt i modstand + enhed end hvis enheden var på alene? (Svar hjælp: jo)


  • #22   13. apr 2014 Nu fik vi den spole / recone kit hjem til den driver mach oplyser der skulle sidde deri!

    Men lige i denne sidder der så en anden driver så det recone kit min makker har købt var forkert både i ohm og i type. Dur ikke og kommer ikke til det. Da en anden skal bestilles.

    Recone kit til en smc 1020 driver søges, hvis nogen ved hvor den kan skaffes så sig endelig til.


Kommentér på:
8ohm byttet ud for 16ohm??

Annonce